Magamról

Saját fotó
Budapest, Hungary
Kedves Olvasó! Jelenleg kisbabáimmal szabadságon vagyok, csak ritkán tudok válaszolni a levelekre! Sürgős esetben fordulj(on) azonnal személyesen szakemberhez. Meleg szívvel ajánlom kollégáimat a Budapest Dental Fogászaton: www.budapestdental.hu Dr. Pattogató Rita a nevem, 1997-ben végeztem a SOTE Fogorvostudományi Karán. Először Fog- és Szájbetegségekből, majd Konzerváló Fogászat és Fogpótlástan szakirányból szereztem szakvizsgát. Jelenleg Fogszabályozás rezidens vagyok, azaz ebben a szakirányban tanulok tovább. Szeretem a szakmámat és az embereket, szívesen segítek fogas kérdésekben, ha épp az adott kérdésre tudom a választ (sajnos nem tudom mindenre...). Nem célja ennek a weboldalnak, hogy más fogorvosok munkáiról véleményt alkossak, az ilyen jellegű levelekre nem válaszolok. Elsősorban abban szeretnék segíteni, hogy biztonságosabb érzés legyen elkezdeni egy fogászati kezelést. Úgy vettem észre, több információ birtokában a betegek bátrabban ülnek be a fogorvosi székbe, könnyebb és gyorsabb lesz a kezelés. Manapság olyan komoly a technikai fejlődés a fogászat területén, hogy szerintem érdemes több infót beszerezni a biztonságos döntéshez.

2009. november 25., szerda

Fogkőeltávolítás után még mindig fogínygyulladás

"60 éves vagyok. A fogaim viszonylag rendbven vannak, a hiányzó fogaim koronával, illetve hiddal vannak pótolva. Augusztusban leszedettem a fogköveket a fogaimról, ami elég sok volt, ezért csak 3 lépésben tudták a fogkőeltávolítást elvégezni. Kb. szept. elején új fogkefét kezdtem hsználni és azt vettem észre hogy minden fogmosáskor egyre intenzívebben vérzik az inyem. A TV-s reklámok hatására vásároltam Parodontox fogkrémet, ami semmit sem használt. Próbálkoztam Aloevera-s (Forever Living Products) fogkrémmel is de ez sem használt. Szedtem, illetve most is szedek nagy dozisban (napi 2-3000 mg) C vitamint és semmi. Kb. egy két fáj az inyem, (Pl. kenyér héját nem tudom megenni) és mintha az egyik koronázott fogam mozogna. Nem tudom mit tegyek, kérem segítsen."

Látatlanban sajnos nem fogok tudni érdemben segíteni, azt javaslom, mindenképp keresse fel fogorvosát a további teendők ügyében.

Levelében írja, hogy augusztusban nagy mennyiségű fogkő került eltávolításra, 3 alkalommal. A hosszú ideig a fognyakon, majd az íny alatt üldögélő fogkő az ínyben alattomosan folyamatosan gyulladást tart fent. Lehet hogy ez nem látványos, de sajnos így van. A fogkő irritálja a fogínyt, baktériumtelepek tömegét tartalmazza, melyek a mélyben folyamatos védekezést provokálnak az íny felől. Az íny védekezése a gyulladás, a gyulladással mozgósítja ugyanis a szervezetünk azokat az ellenanyagokat és biológiai faktorokat, melyek az ellenséges behatolók megsemmisítéséhez szükségesek. Ez egy oldalról jó dolog, hiszen a fertőző anyagok nem juthatnak mélyebbre, más oldalról viszont a krónikus gyulladás során termelődő anyagok sajnos a saját szervezetünk ellen is hatnak, az íny esetében úgy, hogy a csontsejteket, azaz magát a fogágyat pusztítják. Az elpusztult fogágy sajnos nem épül vissza. A fog nyakán tapadó íny és a valós csontperem között úgynevezett tasak, kis zsebecske alakul ki. Ezt folyamatosan tisztítani, bizonyos esetekben kürettálni kell, hogy a tasak mérete csökkenjen, illetve a gyulladást kordában tartsuk. Néhány esetben előfordul, hogy nyitott kürettázzsal vagy ínyplasztikával redukálni, megszüntetni igyekszik az orvos a tasakot, így a fogágypusztulás folyamata lassítható – ez azonban már speciálisan a parodontológia (fogágybetegségek) területe.

Általánosabb esetben az intenzív szájhihiénia megteremtésével, a gondos és szakszerű otthoni és rendelői tisztántartással kell kezdeni. Nem feltétlen elegendő egyszer leszedni a fogköveket, ez egy hosszabb folyamat. Van olyan eset, mikor valaki fél évig heti, majd 2 heti, majd havi és végül negyedéves rendszerességgel jár fogorvosához, vagy dentalhigiénikus szakemberhez, míg végül a köztes időszakokban az otthoni szájápolással is elégségesen fenn tudja tartani a gyulladásmentességet az íny területén. Ez aránylag könnyű, mikor még nincsenek ínytasakok és egyre nehezebb, mikor már mélyebb területeket is gondozni kell.

A szájöblögetők, parodontális fogkrémek nagyon hasznos kiegészítői a szájhigiéniának, de nem ez az alapvető. Az alapvetés az, hogy ne legyen a szájban semmi irritáló, gyulladást fenntartó tényező, azaz lepedék, fogkő, elálló tömés vagy korona széle.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése