Magamról

Saját fotó
Budapest, Hungary
Kedves Olvasó! Jelenleg kisbabáimmal szabadságon vagyok, csak ritkán tudok válaszolni a levelekre! Sürgős esetben fordulj(on) azonnal személyesen szakemberhez. Meleg szívvel ajánlom kollégáimat a Budapest Dental Fogászaton: www.budapestdental.hu Dr. Pattogató Rita a nevem, 1997-ben végeztem a SOTE Fogorvostudományi Karán. Először Fog- és Szájbetegségekből, majd Konzerváló Fogászat és Fogpótlástan szakirányból szereztem szakvizsgát. Jelenleg Fogszabályozás rezidens vagyok, azaz ebben a szakirányban tanulok tovább. Szeretem a szakmámat és az embereket, szívesen segítek fogas kérdésekben, ha épp az adott kérdésre tudom a választ (sajnos nem tudom mindenre...). Nem célja ennek a weboldalnak, hogy más fogorvosok munkáiról véleményt alkossak, az ilyen jellegű levelekre nem válaszolok. Elsősorban abban szeretnék segíteni, hogy biztonságosabb érzés legyen elkezdeni egy fogászati kezelést. Úgy vettem észre, több információ birtokában a betegek bátrabban ülnek be a fogorvosi székbe, könnyebb és gyorsabb lesz a kezelés. Manapság olyan komoly a technikai fejlődés a fogászat területén, hogy szerintem érdemes több infót beszerezni a biztonságos döntéshez.

2009. november 19., csütörtök

Porcelán héj vagy fogszabályozás

"Az utóbbi 1,5-2 évben vettem észre, hogy az első két fogam (ha jól tudom, akkor a szakkifejezése frontfog:) rakoncátlankodik, de csak mostanában kezdtem jelentőséget tulajdonítani neki. Kisebb hézag jelentkezett a két fogam között, és a bal fronfogam egy kicsit lejjebb "ereszkedett", láthatóvá vált a fognyak. Nem tudom, hogy ennek a vándorlásnak mi lehet az oka, az ínyem egészségesnek tűnik. 1995-ben kaptam állandó fogszabályzót, két évig viseltem, utána éjszakait hordtam egy ideig, és mindezidáig szépen, rendezetten sorakoztak a fogaim (25 éves vagyok). Félek, hogy esetleg valamiért még lejjebb csúszik a fogam, illetve nőni fog a távolság a két fog között. Lehet ezt a problémát orvosolni?"

Nem könnyű megmondani látatlanban, hogy mi lehet az oka, de amennyiben az íny egészséges, csak a fogszabályozás előtti állapot visszaalakulási hajlamára tudok gondolni. Ez nem jelenti azt, hogy minden visszaáll az eredeti pozicióba, de szerintem érdemes lenne egy fogszabályozó fogorvost felkeresni, aki válaszolni tudna, és ha valóban ez a helyzet talán egy újabb éjszakai készülékkel könnyen korrigálni tudna a helyzeten.
Az eredeti fog elrendeződés nagyon erős. Ez a született alapmintázat. A szervezetnek ezért megvan a hajlama a visszarendeződésre. A fix fogszabályozó levétele után például van olyan szakorvos aki egy év, vagy annál is több ideig tartó éjszakai készülék viselést rendel el, melyet a nap 24 órájából minimum 12 óra + egy percig hordani kell ahhoz, hogy az eredeti helyzet semmiképp ne alakuljon vissza és a fogak az új helyzetben véglegesen és nagyon erősen csontosodjanak. Ennek ellenére is elindulhat később kis mértékű visszarendeződés, melyet ismét korrigálni szükséges.

A két metszőfog közti rés fogszabályozó kezeléssel aránylag könnyen (kezelt fogszabályozós esetben valószínűleg kivehető készülékkel) korrigálható. Sajnos én nem tudok eleget a fogszabályozásról ahhoz, hogy biztos választ tudjak adni Önnek, ezért mindenképp keressen fel hozzáértő szakorvost.

Amennyiben a fogszabályozás nem megoldható, esetleg a frontfogak tömöttek, szuvasak, vagy nem megfelelő kinézetűek, lehetséges a metszőfogak közti rés zárása porcelán héj felhelyezésével is. Ez mindenképp csak egy második lehetőség, vagy a fogszabályozó kezelés után a legvégső finom korrekció és a kedvezőbb esztétikai hatás érdekében ajánlott. Önmagában fogszabályozás nélkül nem feltétlen fog segítséget nyújtani, legalábbis nem hosszú távon. Porcelán héj felhelyezését csak akkor javasolják, ha a kedvezőtlen esztétikai hatás ellensúlyozása érdekében valóban megéri a fogak felszínéből - minimális mennyiséget ugyan - foganyagot eltávolítani.

A fognyak megjelenése adódhat a fenti fog-elmozdulásból, illetve sok esetben fogmosási szokásból adódóan a legtöbben elmossuk a fognyakról az ínyt, ezután a fognyak területéről ügyesen el tudjuk távolítani a fogat fedő szövetet (cement és dentin). A jobb kezesek szívesebben mossák el a bal felső fognyakakat és fordítva, a balkezesek a jobb felsőket. Ha generalizált, minden fogon jelentkező jelentős fognyaki kopásokkal találkozunk, az inkább erős harapási rendellenességre, illtve éjszakai komoly fogszorításra utal, de ez más történet.
Ha a fogszabályozással az eredeti pozíció visszaállt, csak a fogkefe tartására kell figyelni, soha nem szabad a fognyakat vízszintesen súrolni, inkább a gyengédebb körkörös illetve a fognyak felől a rágósík felé való söprögető mozdulat ajánlott.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése