Magamról

Saját fotó
Budapest, Hungary
Kedves Olvasó! Jelenleg kisbabáimmal szabadságon vagyok, csak ritkán tudok válaszolni a levelekre! Sürgős esetben fordulj(on) azonnal személyesen szakemberhez. Meleg szívvel ajánlom kollégáimat a Budapest Dental Fogászaton: www.budapestdental.hu Dr. Pattogató Rita a nevem, 1997-ben végeztem a SOTE Fogorvostudományi Karán. Először Fog- és Szájbetegségekből, majd Konzerváló Fogászat és Fogpótlástan szakirányból szereztem szakvizsgát. Jelenleg Fogszabályozás rezidens vagyok, azaz ebben a szakirányban tanulok tovább. Szeretem a szakmámat és az embereket, szívesen segítek fogas kérdésekben, ha épp az adott kérdésre tudom a választ (sajnos nem tudom mindenre...). Nem célja ennek a weboldalnak, hogy más fogorvosok munkáiról véleményt alkossak, az ilyen jellegű levelekre nem válaszolok. Elsősorban abban szeretnék segíteni, hogy biztonságosabb érzés legyen elkezdeni egy fogászati kezelést. Úgy vettem észre, több információ birtokában a betegek bátrabban ülnek be a fogorvosi székbe, könnyebb és gyorsabb lesz a kezelés. Manapság olyan komoly a technikai fejlődés a fogászat területén, hogy szerintem érdemes több infót beszerezni a biztonságos döntéshez.

2011. április 19., kedd

Fogszabályozás, direkt héj, szájápolás

"Kedves Dr. Rita! Összetett kérdéssel fordulnék önhöz. Sajnos gyermekkori hanyagságom és felelőtlenségem miatt sok problémám adódott a fogaimmal. A családomnak is sok gondja van, de szerintem nem lehet örökölni a rossz fogakra való hajlandóságot. Szinte minden fogamat betömték már 5-6 kivételével. Nem szerettem fogorvoshoz járni, mert mindig fájdalmas volt a kezelés, ezért nem nagy kedvvel mentem. Aztán rászántam magam a változtatásra, azóta rendszeresen (régebben rendszertelenül) mosom a fogaimat. 20 éves koromra itt állok sok tömött foggal, ami mindig is emlékeztetni fog, hogy majd a gyerekeim figyelmét felhívjam a fogak fontosságára...





Elkerültem a lakóhelyemről és most a fővárosban élek. Szeptemberben fájt az egyik fogam így megkerestem a körzeti orvost, hogy segítsen. Meglepődve tapasztaltam. hogy mennyivel színvonalasabb az ellátás itt, mint a szülőhelyemen. A kezelés sem fájt. Ekkor hívta fel a doktor nő a figyelmemet, a fognyakamon található fehér lerakódásra. (nem vagyok biztos szerintem ez a fogkő). Javasolta az elektromos fogkefe és az Elmex termék család használatát, állítása szerint még fel tudja oldani a problémát. Ha nem változtatok akkor elmarja a fogzomácom és mindenhol ki fog lyukadni. Olyan 4-5 fogamon van ilyen lerakódás, és mivel változtatni szerettem volna, "mentem a menthetőt".





Elég rég terveztem már a fogszabályozást, mert ez is oka annak, hogy nehezen tartható tisztán a fogam. Majd fogszabályozás után a frontfogaimra direkt héjat szeretnék készíttetni.





Első kérdésem az lenne, hogy fogszabályozást, befolyásolja-e az életkorom, milyen készüléket lehet alkalmazni (fix, kivehető)?



Mi a különbség működésük szerint? Nem csak az ára miatt érdekel, mert a kettő közt igen sok van. Az előny / hátrány érdekelne engem.



A tömések zavarják e a sikeres fogszabályozást?



Hallottam olyat, hogy néha szükséges újra tömni az adott fogat. Szerencsére, nem olyan "kócos" a fogsorom, de esztétikai értéke igen csak kevés... Egyik szemfog ami nem úgy áll ahogy kéne, illetve a felső, alsó fogívet mintha a hátsó és front fogak között középen befelé nyomták volna.



Ajánlott- e ezt a lerakódást eltávolítani, a fogszabályzás előtt?



Fogszabályozás után, a direkt héj megfelelően alkalmazható-e?



Elsősorban a front fogaimat szeretném, ezzel a megoldással helyrehozni, ne látszódjanak a tömések nyomai. Sajnos a tömések, ahol az eredeti foganyaggal találkozik egy barna rész jelent meg, ki lehet venni a tömés formáját. Több helyen olvastam, hogy az ilyen töméseket célszerű újra tömni, mert van esélye annak, hogy szuvasodás indul meg a tömés mellett és "kilöki" a tömést. Másik lehetőség a porcelán héj, ugyebár ez sokkal drágább, de szebb is, ezt ugye előre elkészítik és ragasztják, a direktet pedig ecsetelik a megfelelő árnyalatig. Nekem elég lenne az is, ha végre természetesen szép mosolyom lenne....





Tanulság az, nem éri meg nem foglalkozni a fogakkal! Diákként a megfelelő mennyiségű pénzt nehéz előteremteni, de rajta vagyok, mert ez számomra nagyon fontos... Nemsokára el is megyek egy konzultációra ezzel kapcsolatban, de ki szeretném kérni az Ön véleményét is.





Előre is köszönöm válaszát,





üdvözlettel:





P. Laci"





Kedves Laci,





Igyekszem pontokban haladni a könnyebb áttekinthetőség kedvéért:





  1. fognyaki fehér felmaródás, mely majd „elmarja” a zománcot. Szerintem a doktornő kezdeti szuvasodásra gondolt, nem fogkőre. Mikor a fognyakon több ideig ottmarad a lepedék, a benne levő bacik savakat termelnek, ezek oldják a zománcot – így alakul ki szép lassan a fogszuvasodás. A kezdeti stádiumban a zománc fehéresen elszíneződik. Ebben a stádiumbana folyamat még üregképződés nélkül visszafordítható – bár a színe már nem lesz olyan mint eredeti helyzetben. A kezdeti szuvasodást úgy állíthatjuk meg, ha a lepedéket mindig nagyon alaposan eltávolítjuk – erre ajánlhatta az elektromos fogkefét, amely segítségével nagyon eredményesen lehet a lepedéket eltávolítani. Másik része a folyamatban a fokozott fluorbevitel, melyre álláspontom szerint is alkalmas az Elmex fogkrémcsalád ELMEX gel nevű anyaga, mellyel hetente 1x kell a fogakat alaposan bedörzsölni, majd ha lehet 20 percen át a fogakon hagyni – közben a nyálat nem lenyelni, hanem kiköpködni. A fokozott fluorbevitel segít a megmart zománcnak abban hogy fluorapatitot építsen be, így egy kemény ellenálló anyag képződik a felmart felszínen. Ez mindig kicsit krétafehérebb marad, nem lesz már olyan mint az eredeti fogszín, de nem alakul ki a szuvasodás. Ha ez zavarja a pácienst, akkor fúrással és fognyaki töméssel lehet esztétikusan helyreállítani.


  2. Fogszabályozásról – én nem vagyok fogszabályozó szakorvos, de hogy szükség van e erre az Ön esetében vagy sem, csak állapotfelmérés során lehet eldönteni. Amennyiben fogszabályozás szükséges, alapvető, hogy a fogszabályozó kezelést csak „szanált” száj esetén kezdheti el az orvos. A szanált száj az esetleges szuvas fogak betömését, a rossz tömések kicserélését, az íny, szájhigiénia rendbetételét jelenti. Amennyiben az említett fognyakakon szuvasodás gyanúja felmerül, ezeket is kezelni kell. Mikor mindez megvan, el lehet kezdeni a fogszabályozást, természetesen akkor is ha sok tömött fog van a szájban, a lényeg, hogy a tömések rendben legyen, sehol ne legyen szuvasodás. A fogszabályozó kezelés ideje alatt a szájhigiéniára még fokozottabban oda kell figyelni, mint alapállapotban, a felhelyezett fogszabályozó készülék mellett ugyanis több esély van a lepedék megtapadására, így újabb szuvasodások kialakulására. A rögzített fogszabályozó készülék mellett a fogak tisztítására az általános fogkefe mellett egyéb fogtisztító eszközöket, kicsi keféket javasolnak a fogorvosok. A fogszabályozó mellett viszont az elektromos fogkefe nem használható, mert leszakíthatja a felrögzített részeket.


  3. Hogy kivehető vagy rögzített fogszabályozó kell e ezt csak a fogszabályozó szakorvos tudja eldönteni az állapotfelmérés során. Kivehető fogszabályozót azonban inkább gyermekkorban alkalmaznak, fiatal felnőtt korban és később már csak fix fogszabályozó hatékony. A fogak gyermekkorban még könnyebben mozdíthatóak, hiszen a csontosodás még nem fejeződött be. Késöbb ehhez nagyobb erők kellenek, ezért csak a fix fogszabályozó lesz eredményes. A fix fogszabályozó levétele után (1,5 – 2 év) a kialakult állapotot rögzíteni kell, ezért ezután éjszakai fogszabályozót fog javasolni az orvos (még 0,5 – 1 év), melyet hordani kell tisztességesen, különben a fogak ugyanúgy visszamozognak a helyükre, mintha semmi nem történt volna.


  4. A fogszabályozó kezelés után az esetleges metszőfoggal kapcsolatos esztétikai korrekciókat el lehet végezni. Amennyiben dirket héj elegendő, akor azzal, ha nem akkor porcelán héj segítségével. Van olyan páciens, akinek elegendő lenne a direkt héj, mégis a porcelán héjat választja, annak egységesebb és tökéletesen természethű esztétikája miatt. Azonban lehet, hogy nem kell héjban gondolkodnia, bizonyos esetkben egy szépen elkészített új tömés is elegendőnek bizonyul.




Köszönöm a gyors, részletes választ, nagyon hasznosak voltak számomra.



További szép estét!





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése